Conflictcoaching

‘Praten over problemen creëert problemen - praten over oplossingen creëert oplossingen.’ Steve de Shazer

Wat is Conflictcoaching?

Stel u zit in een lastige situatie en er is geen bereidheid vanuit de ander om samen een mediation traject in te gaan. U kunt kiezen voor conflictcoaching.

‘Coaching’. Een veelgebruikt woord, maar wat is het nu eigenlijk?

“Coaching is een gestructureerd en doelgericht proces, waarbij de coach op interactieve wijze de gecoachte aanzet tot effectief gedrag door:
-bewustwording en persoonlijke groei
-het vergroten van zelfvertrouwen
-het exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden

Coach en gecoachte nemen ieder hun verantwoordelijkheid voor het proces” – (definitie NOBCO)

Wat kun je doen?

Conflictcoaching gaat over verantwoordelijkheid nemen. Eenzijdig patronen en dynamieken doorbreken waardoor er ruimte komt. Het begint met erkenning en acceptatie, vanuit daar gaan we bewegen. Ik werk o.a. met de principes vanuit de co-actieve- en oplossingsgerichte coachingsmethode:

Cliënten hebben zelf de antwoorden of kunnen deze vinden. Geen enkel antwoord is fout en het is zeker niet nodig om de cliënt te ‘repareren’. De coach zelf heeft geen antwoorden; alleen vragen.

Geen ‘Waarom’?

Voor het beantwoorden van uw coachingsvraag is het niet nodig om te graven in het verleden met het doel om een verklaring of oorzaak te vinden.

 

Dit proces zou veel tijd vragen en nauwelijks bijdragen aan de oplossing. Insoo Kim Berg (grondlegger oplossingsgerichte methode) gaat er zelfs vanuit dat het uitdiepen van een probleem kan bijdragen aan het vergroten ervan. Door er veel over te praten maken we het ‘echter’.

Wel ‘Wat’? en ‘Hoe’?

We richten ons op het oplossen en verbeteren van uw huidige situatie, op het beantwoorden van uw coachingsvraag. Daarbij ligt de focus op twee principes: stoppen wat niet werkt en meer doen van wat wel werkt. Het coachingsprogramma duurt gemiddeld 6 weken en kent maximaal 6 gesprekken. 

Wilt u meer weten?

Neem contact op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.